zondag 21 februari 2016

jaarafrekeningen

Vorige maand kregen wij onze jaarafrekeningen binnen, van zowel onze 'oude' energieleverancier alsook van het waterbedrijf.
de jaarafrekeningen vielen ons echt tegen, want we gebruiken al jaren de verbruiksmanager om ons termijn bedrag te bepalen. Als deze aangaf omhem naar beneden te stellen, deden we dit niet want beter is om dat terug te krijgen. Toen ik de meterstanden invoerde van onze jaarafrekening kregen we van deze manager te lezen dat we ongeveer 100 euro terug zouden krijgen.....
helaas bleek dit een bedrag te zijn bij benadering, want onze jaarnota kwam uit om een te betalen bedrag van 43,21 euro. Ook geen wereldbedrag, maar toch een tegenvaller als je verwacht een bedrag terug te krijgen.

Omdat we zijn overgestapt naar een andere energieleverancier,  En deze ons pas in januari overnam terwijl ons contract in november al is ingegaan (en dus ook loopt tot november 2016, rare berekening). 
Moesten we onze eindstanden ook doorgeven. 
We hadden precies een maand extra gebruik, en natuurlijk net in de duurste maand, januari, de verwachting was dat we minstens onze oude maandbedrag (160euro) en waarschijnlijk nog meer moesten bijbetalen. 

Kwam deze rekening maar uit op een bedrag van 94,57 euro. Raar!!!. Toch maar even gebeld naar de klantenservice van oude leverancier en die kon ook niet verklaren waarom dit bedrag veel lager lag dan onze maandelijks voorschot. 
En aangezien we al waren overgestapt konden ze verder ook niks betekenen. 

Ben toch blij dat ik daar weg ben, qua verbruik hadden we hetzelfde als ik 2014, maar de tarieven waren veel hoger dan het jaar ervoor.
Dus aan energie hebben de in de maand januari een bedrag betaald van 137,78 euro.  Vanaf februari betalen we standaard 150 euro per maand aan voorschot.

Wat zeer, zeer tegenviel was onze afrekening van het waterbedrijf. Wij hebben normaal een watergebruik zo schommelend rond de 100 m3. Het ene jaar iets meer of minder dan de ander. 
In 2013 hadden we 106m3 waterverbruik en in 2014  97m3. 
We hadden dit jaar echt gelet op ons verbruik en schrok dus ook toen we onze jaarnota kregen. Een verbruik van maar liefst 218 m3!!!.
Alle meterstanden nog maar eens nagekeken en alles klopt gewoon en de kunnen niet verklaren waar dit vandaan komt.
We moesten dan ook een bedrag bijbetalen van 192,97 euro (hierin zit wel het eerste termijnbefrag van het eerste kwartaal). Maar toch valt het ons zeer tegen. We gaan dan ook de komende tijd zeer goed onze meterstanden bijhouden.

Hebben jullie je afrekeningen al gekregen?

9 opmerkingen:

  1. Hebben jullie nergens een lekkage. Een lekkende kraan bijvoorbeeld. Ik ken iemand die een lekkage had in de kruipruimte nooit iets van gemerkt tot de afrekening kwam?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee wij krijgen de afrekeningen van electra in april,van water in Juni en gas in november.
    Ik houd iedere week de meterstanden bij.Ik heb een anderhalve liter fles in de stortbak van de WC gedaan,en gebruik de snelkoker twee keer per dag.Het water doe ik in een pompthermoskan.Zo heb ik altijd heet water zonder dat het veel energie kost.Het scheelt allemaal wel.We hebben nu ook overal LED lampen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij noteren elke week de meterstanden van gas en licht en water.
    Zo komen we niet voor verrassingen te staan!
    Moet eigenlijk iedereen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik noteer ook al jaren elke zondagmorgen de meterstanden van water, gas en elektriciteit. Door het verbruik wekelijks te noteren, zie je ook veel vlugger onregelmatigheden. Als jullie nu een waterverbruik aangerekend krijgen van 218 m3 water en dat dat verbruik effectief klopt, kan het niet anders of jullie zitten 'ergens' met een lek.
    Mijn schoonmoeder heeft enkele jaren terug ook eens een zeer hoge waterafrekening gehad doordat ze in de kelder met een lek, gelegen na de watermeter, zat. Haar kelder heeft zowiezo last van grondwater en er staat daar altijd een waterpomp die regelmatig grondwater optrekt en wegpompt. Het waterlek van de buizen in de kelder was bijgevolg niet opgevallen omdat de pomp regelmatig aanslaat om grondwater weg te pompen. Blijkt nu dat, door dat waterlek, de pomp ook leidingwater wegpompte. Mijn schoonmoeder is hoogbejaard en gebruikt al jaren de kelder niet meer dus was het haar ook niet opgevallen dat de pomp 'meer' aansloeg. In elk geval had ze een hoge waterfactuur te betalen en aangezien het lek na de watermeter lag, was die factuur ten hare laste. Tja, een 'opleg' van 2500 euro is niet niks....
    Sinds mijn schoonmoeder met zo'n probleem zat, ben ik begonnen om wekelijks de standen van de meters bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd het ook elke zondagmorgen bij. Kom daardoor nooit voor verrassingen te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kreeg ook eens zo'n hoge waterrekening...hier was geen sprake van een lek,maar van een tot dan toe nog niet ontdekte diabetes...ik bleek wel dertig keer per dag naar toilet te gaan en al dat doorspoelende water tikt wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb mijne voor energie gekregen, plus een extra vanwege een overstap. Die vielen mij beide ook tegen, maar ook ik ben blij dat ik weg ben en dat ik straks voordeliger verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is wel heel raar zeg, het dubbele gebruik van normaal. Dan moet je toch minimaal een jacuzzi erbij gekregen hebben! Of een lekkage, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien net als LLMM een wc die water laat doorlopen? Gewoon al het water uitzetten dan kijken of de meter blijft lopen, dat is gemakkelijkste manier om erachter te komen of je een lekkage hebt. Ik ben ook erg benieuwd naar mijn nieuwe maandbedrag en binnenkort krijg ik ook mijn jaarnota van het water.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.